22 октомври 2007

Предложения до Декана






Ето каково искат да кажат студените на своя Декан и на кандидатите за Декан на ФЖМК: тук [html] и тук[doc]
До Декана на ФЖМК
До кандидатите за Декан
До преподавателите
До административния персонал
На вашето внимание представяме обобщени и анализирани резултати от проведената сред студентите във ФЖМК анкета.
Студентите помолиха за обратна връзка по този доклад.
Можете да ни изпратите отговорите си на и-мейл fss.fjmk@gmail.com и ние ще ги оповестим на таблото и в сайта на ФСС http://students-fjmc.blogspot.com./
Благодарим Ви предварително!
Искаме да уточним, че правим това с най-добри намерения!
Всеки преподавател или представител на административния персонал може да се чувства поканен да даде мнение по тези въпроси на горния и-мейл или да се обърне персонално към членовете на ФСС или студентите във факултета.
Изисквания към работата на Декана на Факултета по журналистика и масова комуникация
Деканът трябва да представлява интересите на студентите във Факултета, трябва да познава студентите и техните нужди. В момента Декана е абсолютно неразпознаваема личност за студентите във ФЖМК ! Деканът трябва редовно да поддържа обратна връзка със студентите, да се интересува от техните проблеми и да се среща с тях, дори това да не е инициирано от Студентския съвет или от страна на другите студенти. И двете страни имат нужда от комуникация помежду си, за да развиват учебния процес и науката с взаимни усилия. Добра идея е да се прави и on-line комуникация, ако няма време за друга!
Месечна среща на декана/заместник -декан със студенти или техни представители. В този факултет някои (за съжаление само някои) неща се променят доста бързо. Не би било лошо студентите да имат право да научават за тях. Желателно е Деканът да има блог, публичен e-mail и служебен мобилен телефон, на който студентите да го откриват, а не да се ограничават само със срещи в приемното му време.
Преподавателите да бъдат в кабинетите си, когато имат обявено приемно време. Много често се случва студенти да искат консултация от конкретен преподавател, но той да не е на мястото си. Това се отнася до голяма стешпен и за настоящия декан! Би следвало да има някакви правила по въпроса, както и начини за връзка като споменатите по-горе. Студенти отправят молба до своите преподаватели всеки от тях да има публичен блог/сайт и и-мейл. За справка може да послужи блогът на Нели Огнянова, който представя информация по дисциплината.
Друго предложение от страна на студентите във ФЖМК е Деканът, а също и преподавателите, да организират срещи с известни журналисти и представители на медиите, на PR бизнеса и рекламата, книгоиздатели и редактори. Това ще бъде крачка напред към премахването на конфликта «Теория-Практика» във ФЖМК. Нека разчупваме рамките понякога. Препоръчваме Ви съвсем добронамерено филма "Общество на мъртвите поети", в който е представено как един преподавател прави революция в преподаването на младежи, която дава ефект по отношение на развитието на личностите на студентите!
Тъй като студентите, макар и непряко, имат участие в избирането на Декан чрез своите представители от Факултетния студентски съвет, те считат, че е необходимо да се представи отчет за дейността на Декана, за да се види реално какво избраният от тях Декан е направил за благоустройството на Факултета и доколко защитава техните интереси. Също така да се представи отчет на подписаните договори, за да се проследи тяхното развитие и евентуално спазване. Всичко това може да стане публично на таблото или в сайта на ФСС, отново с най-добри намерения. Въпросът е принципен - за да има максимална ефективост, прозрачност и сътрудничество между страните (студенти – преподаватели - ръководители), би трябвало да има освен говорене по проблемите и добра отчетност.
--------------------------------------------------
Студентите не се чувстват като част от Университета и Факултета. Причината е, че им липсва нещо или някой, което да ги събира, да ги кара да останат в сградата на Факултета, да се чувстват НЕГОВИ студенти, а не съществуващи въпреки него.
Във ФЖМК съществува неотложна необходимост от компютърна зала с техника, осигурена от ФЖМК. За да няма злоупотреби и външни потребители, може да се използва много просто решение - всеки студент получава потребителско име и парола, без които не може да влезе в системата. Необходимост е и безплатният достъп до Интернет. В стаята може да се предлагат и платени услуги като сканиране, принтиране, ксерокопиране.
В момента много студенти изпитват затруднения, когато искат да ксерокопират, тъй като ксерокс-жената, която отговаря за това, често отсъства в работно време, което би трябвало да се санкционира по някакъв начин. Предложение от страна на студенти във ФЖМК за създаване на компютърна зала е да се съберат пари или техника чрез реклама на големи електронни компании (Sony, SAMSUNG) като се поставят билбордове върху сградата на Факултета. Друго предложение е да се обърнем към големи фирми, производители или търговци на техника и да помолим за дарение на техника.
Ако няколко компании направят това, спокойно може да се създаде една зала със свободен достъп. Според студентите отговорът, че липсват зали за тази цел не е адекватен, тъй като и в момента има две компютърни зали с недобра техника, две заседателни зали, които биха могли да се използват за целта и освен това предстои ремонт на източното крило на сградата. Като начало предлагаме да се отвори за свободен достъп настоящата компютърна зала, докато се направи още една. Молим ви отново, не започвайте да се опрадавате, че техниката ще се амортизира, открадне, изпочупи и прочее.
Техниката неминуемо се амортизира, при каквито и да е условия. Има начини да помислим за нейното дългосрочно оцеляване! Ако се налага, ще има студенти на смени, които да работят там на доброволни начала или срещу скромно възнаграждение. Другият вариант е и там да има копирни услуги, за да има студентът възможност за запис на желаната информация през целия ден. Поддържането на безплатен интернет достъп е нещо нормално за всеки университет и колеж в Европа.
Ако искаме да учим в модерен факултет, то задължително условие е осигуряването на безплатен и без парола wireless достъп до интернет в сградата на Факултета. Това ще бъде от полза на студенти и преподаватели, които имат преносими компютри, а също и на тези, които имат мобилни телефони с възможност за интернет достъп чрез wireless. Нарастването на потреблението на тези технологии определя и необходимостта от безжична връзка. Отново може да бъде осъществен контакт с водещи фирми в областта срещу реклама и/или наемане на студенти в големи изложения за презентации на услугите на съответната фирма. В различните аудитории също така трябва да има букси за достъп до интернет с личен компютър.
Молим ви отново, не отговаряйте на това искане с оправданието, че всичко зависи от Ректората и че няма субсидиране. Смятаме, че е въпрос на оптимизация и мениджмънт това да се случи. Информирали сме се, че има възможност, стига да има желание (консултирайте се с колегите си от Философския факултет). И още нещо, ние сме студенти, само минаваме през университета, плащаме административна такса, останалото плаща държавата (получава се прилична сума, почти равна на тази в частните университети), а вие сте ръководство, от което пряко зависят тези неща.
На всички ни липсва шкафът на първия етаж, защото той беше единствената мебел, на която можеше да се седне. Иначе при добре познатите десетчасови изпити човек трябва да се подпира на стената, да сяда по стълбите или на пода. А местата за сядане са много важен елемент, който все пак би накарал част от студентите да прекарват повече време във ФЖМК, а не в съседните кафенета. Местата за сядане могат да бъдат пейки или столове, някои от тях с масички, където човек да може и да почете нещо. Има достатъчно място из коридорите на ФЖМК тази идея да бъде реализирана.
Предполагаме ще последва традиционното оправдание с противопожарната система и това, че от пожарната не разрешавали. Готови сме да поемем риск и дори да се консултираме със специалисти.  Защото смятаме, че има достатъчно място в коридорите на факултета. Молим ви да осъзнаете, че с решаването на такива преки проблеми, ще приложите “direct action” подхода, като КПД-то му ще се усети веднага! Изпълнението на тази задача едва ли ще струва скъпо. Тук отново, ако наистина не се намерят пари, можем да помислим за фирми, които да дарят пейки, и на тях да бъде изписано (щамповано) името им (реклама). Във факултета липсва осигурена възможност за закупуване на храни и напитки.
Възможно е чрез обявения конкурс за доставка на автомати за закуски и напитки това да се промени, но би било добре и ако в близост до тези автомати има места за сядане. Смятаме, че е недопустимо да съществува кафене като «Атлантик», което продава на цени, понякога в пъти над пазарните. Немислимо е един «Сникърс» да струва с 30 стотинки по-скъпо, отколкото е от другата страна на булеварда. Интересува ни дали кафенето плаща наем на ФЖМК или се води част от друга сграда?
Настояваме за сериозно отношение по този въпрос! Подобно е положението и в Ректората и магазинчетата в и около стола. Смятаме да предприемем мерки, ако вие не го сторите! Вземете за пример кафенето във Фармацевтичния факултет на Медицинския университет, където цените са малко по-приемливи и близки до пазарните. Не трябва обаче да асоциираме ФЖМК само със сградата.
В интернет ФЖМК НЯМА СВОЯ ОФИЦИАЛНА СТРАНИЦА. Именно затова би било добре, ако успеем да създадем своя “on-line ФЖМК”, който да дава необходимата информация за текущите събития, административните процедури, информация за преподавателите. За тази цел обаче ни е необходима и тяхната помощ, и на административния персонал. Едно добро начинание би било поставянето на кошчета за боклук в коридорите на Факултета. Още удачно ще бъде въвеждането на разделно събиране на отпадъците.
Много от студентите във ФЖМК са недоволни от хигиената в тоалетните и биха желали те да се почистват по-редовно, а също така да има сапун и тоалетна хартия. Студентите молят, ако е възможно, да се помуисли за най-елементарни закачалки за дрехи по стените в аудиториите или гардеробчета (но за това няма място). Колеги питат също така дали е възможно да има обикновени щори по прозорците, в случай, че се наложи да има презентация през деня. Като своя цел за бъдещото развитие на ФЖМК и с оглед на текущия или предстоящ ремонт на половината от сградата му, трябва да си поставим за цел да се работи за осигуряване на достъп до интернет и елементарни технически средства във всички зали на Факултета, които предстои да бъдат ремонтирани.
Лекциите трябва да се поднасят в съответствие със световните тенденции - чрез мултимедийни средства (data projector). Затова от първостепенна важност е осигуряването на такива технически средства във всички зали. В момента липсата на такава техника не дава възможност на преподавателите да подготвят мултимедийни презентации, чрез които да онагледяват теорията. Дори малкото преподаватели, подготвящи лекциите си по този начин, в момента не могат ефективно да провеждат часовете си.
Озвучаването на по-големите зали също е основен проблем, който не търпи отлагане! Като Факултет по журналистика и масова комуникация, който учи студентите как да работят в медии, сериозен проблем според много студенти е липсата на собствен вестник (книжен и електронен).
Това ще бъде трибуна на студентите във ФЖМК и по този начин те ще навлизат в практиката още от Факултета (така както се практикува от години на Запад). Наличието на студентското радио "Алма Матер" само по себе си е крачна напред, но студентите биха желали да има говорители в коридорите, чрез които всички във Факултета да могат да го слушат. Студентите поставят и въпроса «Студентско ли е наистина радиото» и по какво това си личи? По-младите колеги молят да посочите как радиото се управлява (в подробности) и какви са продукциите, които са пряко насочени към студенти?
По-полезна за студентите библиотека. В момента, библиотеката на ФЖМК не предоставя книги, които студентите да могат да четат и в домовете си. На практика, библиотеката изпълнява само функциите на читалня, при това с неудобно работно време.
Друг проблем е, че в много случаи липсват учебници и книги, необходими за развитието на студентите. Затова е необходимо подновяване на базата данни на библиотеката поне с книгите, които преподавателите изискват от студентите. Отново може да се търси партньорство на издателски къщи, които да обогатят базата ни. Все пак имаме специалност Книгоиздаване, а сме обърнали гръб на книгите. (Молим отново да не получаваме отговора, че сградата е в ремонт и засега така ще бъде).Обслужването в библиотеката също получава критики от студентите!
Много студенти се придвижват с коли до Факултета, но поради факта, че ФЖМК се намира в т. нар. "Синя зона", са сериозно затруднени при паркиране. Решение на този проблем е допускането на студенти на ФЖМК в двора, пред Факултета, когато, разбира се, има останали свободни места. Това може да стане след представяне на документ, удостоверяващ, че лицето е студент във ФЖМК. В противен случай студентите изразяват съмнения, че са дискриминирани. Справка – Закон за защита от дискриминация, Комисията за защита от дискриминация се е произнасяла по подобни казуси!
--------------------------------------------------------
Всички сме имали проблеми с администрацията и те са причинени от няколко лесно поправими недомислия.
Чрез анкета в целия факултет, която може да се проведе и on-line в интернет, да проверим колко са (не)доволни студентите от административното обслужване във ФЖМК. Чрез дискусия ще е полезно и да разберем ЗАЩО са (не)доволни. Да се представи и гледната точка на администрацията, след като й се предоставят препоръките от студентите.
Да се съберат най-често задаваните въпроси и най-честите административни проблеми и заедно с административния персонал да се съставят в писмен вид възможно най-ясните и изчерпателни отговори, които да се превърнат след това в брошура, книжка или друг печатен продукт, но и да се “качат” в интернет, за да са лесно откриваеми.
Друг проблем за много студети е работното време на инсп. Ичева - за много от тях то е кратко и неудобно. Студентите се обръщат с молба за внимание по този въпрос. Аритметично погледнато инсп. Ичева няма да свърши повече работа и да работи извънредно, тъй като броят на студентите е фиксирана величина и не се увеличава постоянно.
-----------------------------------------------------
Подобряване на учебната програма
Мнозинството от студенти единодушно недоволства от лошо подредената учебна програма - накъсана, с "дупки" между лекциите, и зле разпределена по дни. Друг проблем са и самите изучавани предмети. Студентите желаят да се набляга повече на изучаването на чужди езици, вместо на предмети, които те смятат за излишни.
Пример: Студентите по ВО II-курс изучават Радио и Криминалистика. Има недоволни колеги. Може би този въпрос е редно да бъде поставен и пред ръководството от Ректората. Смятаме, че е необходим сериозен дебат за осъвременяване на обучението. Рано или късно това ще стане, с нас или без нас. Въпросът е, че в СУ става по-бавно.
----------------------------------------------------
Накрая на семестъра всеки студент получава оценка. Тя не винаги е реалистична, не винаги оценява най-точно знанията му, понякога е резултат от моментно състояние, понякога пък от мързел. Преподавателят обаче така и не разбира дали в крайна сметка лекциите му са били полезни ли поне приятни за студентите.
Именно в това се състои целта на проекта – преподавателите да получат така желаната и препоръчителна в модерните университети “обратна връзка”, за да може въз основа на предпочитанията и очакванията на студентите да структурира учебния процес адекватно. Можете да се обърнете за съвет към доц. Нели Огнянова, която като новатор в сферата, да предостави своя опит.
Да се изработи (съвместно от студентите и преподавателите) кратка анкетна карта, която да съдържа критерии, по които да бъде осъществявана обратна връзка, а и да бъдат оценявани преподавателите. Нека не ви звучи страшно. Пример: сериозно отношение към лекциите / упражненията, отговаря на поставените въпроси, използва разнообразни методи на преподаване, води диалог със студентите и т.н. Анкетата да е анонимна.
Всеки да оценява преподавателите, при които има лекции в момента, най-добре да стане до средата или в края на семестъра, за да имат вече всички отношение към учебния процес. Целта не е студените да “съдят преподавателите, а тази анкета да им покаже до каква степен техните лекции са полезни за студентите им, какво могат да променят, за да стане изучаваният материал по-интересен.
Освен това е възможно да се създаде и онлайн-анкета, където преподавателите да бъдат оценявани. Не би бил грешен и подходът самите те да говорят със студентите си открито за дисциплина, начин на оценяване и т.н.









Няма коментари: